Meillä ei ollut tietoa miten paljon autoa voi madaltaa ennenkuin jokin paikka jousituksessa alkaa kanittamaan, arvaus oli että pallonivelet antaisivat ottaisivat ensimmäisenä vastaan. Netissä liikkuvien neuvojen mukaan yli 80mm madallus saa ylätukivarren osumaan penkin alla olevaan laatikkoon, ja erään kanssaharrastaja on madatanut autoaan 104mm, silloin kuulemma ajossa pohjaa rengas sisälokasuojaan. Eli mitään tarkkoja ohjeita tai mittoja ei ollut saatavilla.
Renkaan osumisesta sisälokasuojaan on omakohtaisia kokemuksia kesältä 2006, kun Mikalla sattui kyseinen ahveniston nopeimmassa mutkassa. Takarenkaan osuessa sisälokasuojaan efekti on sama kuin vetäisisi käsijarrusta. Ulosajo oli melko näyttävä, onneksi ei sattunut mitään.
Asiasta kolmanteen, eli etujousituksen pelivaran tarkistamiseen:
Ylempi etutukivarsi. Kulma on jo melko ikävä, ja on lähellä ettei tukivarsi osu sisälokasuojaan. Nykyisellä rengastuksella rengas olisi n. 3,5cm sisälokasuojan yläpuolella.
Vasemmalla jousitus pohjaa, oikeanpuoleinen jousitus on ajokorkeudessa. Vain 9 cm sisäänjousto saa tukivarret ihan vinksalleen.
Ohjausvarsi on loppujenlopuksi se joka vastustaa, pääsisi vielä matalemmalle jos runkoa modaa. Etujousituksen geometria rajoittaa madallusta, jo nykyisessä suunnitellussa ajokorkeudessa on todennäköisesti liikaa negatiivistä camberia säätöjen ollessa tapissa. Tarvetta ei ole mennä matalemmalle koska se vaatii liikaa työtä, ehkä ensvuonna...
sunnuntai 4. marraskuuta 2007
Etujousituksen liikkumavaran tarkistus
Sent by hege klo 22:40
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti