sunnuntai 6. tammikuuta 2008

Turvakaarenteon aloitus

Keskiviikkona lähti putkitilaus toiseen firmaan ja kävi ilmi että kyseinen putkikoko on hyllytavaraa. Eli perjantaina kävin hakemassa uudet putket.

Kuukauden ajan ollaan oltu asennoituneita siihen että väännettäisiin kaaria, niin hommat meni suht hyvin eteenpäin.


Aloitimme mittaamalla tarvittavan pätkän putkea ja tarvittavat taivutukset.
Putket oli perjantaina jätetty vedellä täytettyinä ulos, että jää pehmentäisi taivutuksia. Jää on siitä hyvä ettei se anna yhtään periksi, eikä se sotke kuten hiekka.
Ja sääntökirjahan sanoo: "Putken taivutus tulee tehdä kylmänä".

Taivutuskohtien piirtäminen ja taivuttamisen aloittaminen... Taivuttaminen kannattaa kuulemma aloittaa keskeltä ja jättää hiukan pelivaraa taivutuksiin. On helmpompi taivuttaa hiukan lisää kuin ottaa kulmaa pois.

Ei eka, mutta toka taivutus. Kyseinen taivutus on meidän kehikon tiukin, jännitti ihan vaan vähän. Huomaa edellisestä kuvasta poikkeava varustus, ulkona alkaa jo olla hiukan kylmä.

Lähikuvaa taivutuksesta.

Valmis pääkaari.


Pelivara tuli ilmi kaarta asennettaessa, piti hiukan puristaa kasaan kun asennettiin. Jos kaarta pitää asennettaessa puristaa paljon kasaan, niin hitsauksen tuoma lämpö saattaa muuttaa putken muotoa.

Pääkaari hollillaan.
Päätettiin tehdä etukaari sisätiloissa, ei onnistunut. Heti kun metalli lämpeää niin paljon että metallin sisäpinnalla oleva jää sulaa, ei taivutus enää onnistunut. Tajusimme myös ettei etukaari ole laillinen, kaaren pystyosassa saa olla vain yksi taivutus, ja me teimme 20cm hitsauskohdasta pienen taivutuksen että kaaren saa helpommin hitsattua koriin.
Uusi etukaari. Etukaari on meidän kehikon hankalin taivuttaa. Kaareen tulee kaksi taivutusta, jotka pitää taivuttaa hiukan eri suuntaan verrattuna toisistaan.
Pääkaaren lappu. Turvakaari täytyy pultata koriin, ja koska monissa paikoissa pulttien lisääminen jälkikäteen on hiukan hankalaa, laitoimme pultit etukäteen kiinni.
Valmis pääkaaren kiinnitys.
Kun pääkaari saatiin hitsattua paikoilleen niin etukaareen piti katkaista sopivaan mittaan. Putken katkaisuun on käytössä tube notcheri, joka helpottaa liitoskohdan saamista oikeaan muotoon.
Kuva liitoksesta. Mitä tiukempi sovitus, sitä helpompi hitsata.
Pääkaari ja pitkittäinen kaari asennettuna kohdilleen. Kaarista tuli melko huomaamattomat.
Eri kulmasta näkyy jo hiukan kaarta.

Etukaaren etukiinnityksen hienosäätöä portolla.
Etukaari seuraa melko hyvin auton linjoja.

Oikeastaan kaikki vaikein työ tuntuu tehdyltä. Putkien taivutus onnistui ja etukaaren teko onnistui. Jos nämä saa kasaan niin loput putkista on oikeastaan vain suoria jotka katkaistaan oikean mittaisiksi. Poks poks.

1 kommentti:

Sanna kirjoitti...

Jännittävää tuo putkentaivutus. Meillä olisi edulliset hydrauliikkaputket etsinnässä. En tiedä onnistuuko nämä tämmöiset työt itse, voi olla että joutuu etsiä siihen jonkun, joka niitä tekee esimerkiksi sarjatuotantona. Ehkäpä olisi sillä tavoin vähemmän hintavaa. Kiitos kun jaoit kuviakin tästä, oli mukava nähdä. https://www.samet.fi/tuotanto-ja-palvelut