perjantai 26. lokakuuta 2007

Painon mittaus

Saimme vihdoin mitattua painot. Mittasimme samalla kahden multivanin painot, toinen oli ilman moottoria. Tulokset olivat melko häkellyttäviä, koska meillä ei ollut hajuakaan mitä painon suhteen pitäisi odottaa.

Multivan 1, ilman moottoria 1384kg

Multivan 2, 2,1wbx, 1616kg, 10l bensaa

Vaihteisto, 51,5 kg ilman öljyä


Subaru moottori pukilla, 172kg. Oletimme että pukki painaa yhtä paljon kuin pakoputkisto, moottorin takatuki ja vauhtipyörä. Tehtaan ilmoittama paino taisi olla 147kg.

Ratataksi, 759,5 kg! ilman ikkunoita, ovia, vaihteistoa, moottoria jne.

Tavoitepaino on ollut 1300kg, mutta nopeasti kun laskee painoja yhteen niin 1100-1200kg ei enää vaikuta mahdottomalta. Painon saaminen 1100kg olisi mahtava saavutus, silloin se painaisi suunnilleen yhtä paljon kuin Mikan Porsche! Kun miettii miten paljon on vielä keventämättä, niin rankan painonpudotuksen jälkeen alle 1000 kg ei tunnu mahdottomalta... Ehkä ens vuonna.

Matala paino motivoi meitä pudottamaan lisää painoa, päätimme heti painolukeman nähtyämme että vakio raitisilmankiertojärjestelmä lämppäreineen saa lähteä kojelaudasta, ja lämmitys jäärata-ajoa varten tullaan korvaamaan vakiolla takatilan lämmittimellä, joka on jo arkiajossa todettu olevan riittävä. Joku kevyt huurteenpoisto pitää kuitenkin tehdä kojelautaan, että menee katsastuksesta läpi.

Loput illasta hioimme autoa maalauskuntoon, auto on taas lähempänä maalauskuntoa.

Ei kommentteja: