perjantai 7. joulukuuta 2007

Vakiojousituksen parantaminen rata-ajoa varten, suunnittelu

Kun tallin täyttää mukamasurheiluauto, on aikaa suunnitella.

Punainen, kohta musta, Karmann Ghia.

Jousitusten muuttaminen ratakäyttöön vaikuttaa hankalammalta kuin ennalta veikkasimme.
Alla kuvat auton alta, joista käy ilmi ongelmakohdat.

Jousituksen nivelet eivät ole linjassa toistensa kanssa. Tästä ei ole vakioautossa kuminivelillä haittaa, mutta jos ratakäyttöön haluaa jäykemmät nivelet hallitsemaan pyöränkulmia niin ongelmia on luvassa.

Alemman etutukivarren piirros selventämään mitä tarkoitin. Etummainen alaetutukivarren kiinnitys ei myöskään ole ehkä paras ratakäyttöä varten. Kaksi kumidonitsia ja isot metalliprikat pitävät tukivarren pitkittäisliikkeen "hallinnassa".

Takana tilanne ei ole aivan yhtä lohduton. Muttei mikään hyväkään. Pultit eivät ole ihan linjassa toistensa kanssa. Jos kiinnityspultit olisivat linjassa toistensa kanssa, olisi helppo sorvata metallinivelet korvaamaan vakiot kumiset. Ideoita on, ja jotenkin tilannetta pitäisi saada paremmaksi.

Cambersäätö on myös yksi parannettavista seikoista. Camber on tarkoitus saada helposti säädettäväksi, että sen voi tehdä nopeasti ja tarkasti rataolosuhteissa.

Ei kommentteja: