maanantai 10. syyskuuta 2007

Projektin taustaa

VW pikkubussiharrastus alkoi lämmittää 3-4 vuotta sitten kun saimme selville että Porschen tehdas oli tehnyt omalla runkonumeroinnillaan ja tyyppihyväksynnällään VW Transportereita vuosina 81-87, Porsche kutsui näitä mallinimellä B32. Sarjatuotantoautoa on riippuen lähteistä tehty n.9-20 kpl joista mm. ainakin yksi oli westfalia, eli asuntoautomalli katolla. Porsche B32:n käyttäminen vertailuautona pitäisi siis olla mahdollista, ja se antaa mahdollisuuden virittää moottoreita 231 hevosvoimaan asti. Ikävä kyllä kukaan ei suomessa ole tälläistä tehnyt, joten tiesimme joutuvamme tekemään paperisodan ensimmäisenä, emmekä olleet tästä innoissamme.

Moottorivaihtoehdot
Porschen B32 (231hv) moottori oli tietenkin ensimmäisenä vaihtoehtona listalla kun aloimme tutkailemaan eri moottorivaihtoehtoja mitä muut ovat maailmalla laittaneet. Muita vaihtoehtoja olivat volkkarin VR6 (231hv), 1.8T (150-225hv), subarun ej20t (215hv-) subaru eg33 (230hv), subaru ej25 (155hv). Moottorivalinta edellisistä oli helppo, Subarun EJ20T. Subarun moottori on edullinen, helposti saatavilla, suhteellisen kevyt, vaikuttaa tehokkaalta ja luotettavalta ja muutostyö on suhteellisen helppo saatavilla olevilla muutososilla. Subarun moottoria saa myös helposti viritettyä jos tarve joskus vaatii.

Muutososia subarun koneen asentamiseksi vakioon tölkin vaihdelaatikkoon on laajalti saatavilla usealta eri valmistajalta. Näistä erityisen maininnan ansaitsee RJES:n tarjoama kytkinkoppa, joka tulee vakion vaihteistoon liitettävän vakio kytkinkopan tilalle. RJES kytkinkoppaa käyttämällä näyttä asennus siltä kuin se olisi asennettu jo tehtaalla . Kytkinkopassa on startin paikka muutettu subarun startille, eli subarun vakio vauhtipyörää voidaan käyttää. Kytkinpakettiin täytyy vaihtaa vw kytkinlevy jotta vaihteiston käyttöakseli sopii moottoriin. Kytkinkopan muutoksella myös vältytään ongelmallisten adapterien sekä hitsattujen vauhtipyörien käytöltä.

Mallivalikoima:
Tölkeistä löytyy kaksi mallia jotka ovat ylitse muiden, Multivan ja Westfalia.
Multivan on nimensä mukaan monikäyttöinen pakettiauto. Tilaa on seitsemälle matkustajalle, viisi keskipenkkiä ovat vastakkain ja niiden välissä on
alastaitettava pöytä. Takapenkin saa myös käännettyä alas jolloin moottoritilan päällä voi nukkua. Penkit ovat myös helposti irroitettavissa, eli auton saa myös tarpeen vaatiessa muutettua pakettiautoksi. Westfalia on matkailuauto ylösnostettavalla katolla. Vaikka auto on matkailuautoksi pieni, on se erittäin hyvin suunniteltu. Sisällä on tilaa viidelle matkustajalle ja nukkumatilaa. Sisältä löytyy myös hella, jääkaappi ja kaappitilaa. Etupenkit kääntyvät ympäri luoden kaksi
lepotuolia auton ollessa parkissa. Yläsängyt ovat nousevan katon alla, ja piilossa kun auto on tavallisessa käytössä. Näitä autoja näkee yhä paljon
käytössä.
Tietenkin mallivalikoimasta löytyy paljon muitakin erikoisuuksia, kuten Caravelle Carat (joihin suurin osa B32:sta pohjautui), joka on edustusauto ja takatilassa on neljä "lentokonelepotuolia", mutta Multivan ja Westfalia ovat malleista käytännöllisimpiä.

Tölkki harrasteautona:
Hiljainen - Moottori takana, erittäin hyvä äänieristys verrattuna nykyautoihin.
Mukava - Mukavat penkit ja ajoasento, jaksaa helposti ajaa koko päivän.
Lämmin - Vesijäähdytetty moottori tuo lämpöä kabiiniin. Takalämmittimellä on myös mukava tuoda lämpöä kabiiniin, tällöin ei tarvitse laittaa kuumaa ilmaa puhaltamaan häiritsevästi kojelaudan läpi.
Tehokas - Kunhan saadaan lupapaperit vietyä läpi.

Sitäpaitsi autossa on kaikki pakettiauton hyvät puolet, eli tilaa on. Tietenkin haittapuolena on paino, mutta tehoa lisäämällä se häiritsee vähemmän.

Ei kommentteja: